HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2017
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

vocal plaza! - leestafel

 
Veel koren kunnen geen dirigent vinden. Volgens betrokkenen ligt dat vooral aan de opleidingen. De weinige afgestudeerde dirigenten zouden nauwelijks binding hebben met 'het veld'. Maar de koren zelf zijn ook schuldig.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
ZinGdex - alle koren
Zing mee met SuperVoices
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
Zing mee met SuperVoices
   

Geen Dirigent voor Onderling Genot

 
 

Waar de fascinatie van de Nederlander voor het zingen precies vandaan komt, is niet helemaal duidelijk. Feit is dat de koordichtheid in ons land opvallend groot is. Eigenlijk al vanaf het einde van de negentiende eeuw, toen vele grote zangverenigingen werden opgericht, de opmaat tot een inmiddels ijzersterke Nederlandse koortraditie.

Bij de Vereniging van Nederlandse Korenorganisaties zijn momenteel zo'n 8200 koren aangesloten, samen goed voor 280.000 zangers en zange-ressen. Dat zijn de officiële cijfers. Vermoed wordt dat de ongebonden zangclubs die cijfers minstens verdubbelen. En de groei is er nog lang niet uit; het aantal nieuwe zangverenigingen is veel groter dan het aantal koren dat zich - meestal gedwongen door de vergrijzing - durft op te heffen. En al die koren hebben dirigenten nodig. Het liefst goede en niet al te dure. De statistieken van de vacaturebank van Unisono, het landelijke steunpunt voor de amateurmuziek, maken duidelijk dat steeds meer koren op zoek zijn naar een dirigent: van 115 in 1996 naar 550 in 2002.

Het Arnhems Slavisch Koor is er een van. Woordvoerder L. van der Ark: "Midden 2004 hebben we een nieuwe dirigent nodig. Omdat we weten hoe moeilijk het is de juiste man of vrouw te vinden, zijn we afgelopen zomer al begonnen. Maar we hebben nog niemand. We hebben wel contacten gehad met geïnteresseerden, maar er kwam steeds wel weer iets tussen. De goeden hebben al veel koren, die kunnen vaak niet op onze vaste repetitieavond. Of ze wonen te ver weg. Of ze zijn domweg te duur.''

Beste koren kiezen
Dat laatste is een vaak genoemd probleem. Koordirigenten worden in Nederland in de eerste plaats opgeleid aan het conservatorium. Maar het aantal afgestudeerden (jaarlijks rond de tien) is allesbehalve in overeen-stemming met de vraag van de markt, die eerder groeit dan slinkt. De ge-diplomeerde dirigenten hebben daardoor de koren voor het uitzoeken. Ze kiezen dan al snel voor de betere kamerkoren, met vaak geschoolde zan-gers en zangeressen die bovendien bereid zijn te betalen voor de kwaliteit van de muzikaal leider. De vele pop-, close harmony- en andere lichte-muziekkoren (momenteel veruit de populairste vormen van samen zingen) vissen zo achter het net.

Joop Schets, dirigent van onder meer Toonkunst Arnhem en het Bachkoor Apeldoorn, herkent het beeld. Als oprichter van het inmiddels rijkserkende Instituut Dirigenten Educatie (IDE) in Gorinchem merkt hij dat conservatoria weliswaar goede dirigenten afleveren, maar te weinig. Bovendien missen ze volgens hem de aansluiting bij wat de praktijk vraagt. "Die mensen komen allemaal terecht bij de betere kamerkoren. Het koor Onderling Genot van om de hoek, daar zul je ze niet voor zien staan. Waarmee ze wat mij betreft de basis onder hun beroep wegslaan. Overigens gaat het geschetste beeld niet op voor de als schoolmusicus (muziekdocent) afgestudeerde mensen; die gaan vaak met veel enthousiasme bij de wat minder ambitieuze koren aan de slag. Probleem daarbij is dat die het dirigeren vaak zo leuk gaan vinden, dat ze na een half jaar alsnog op zoek gaan naar een beter koor.''

Volgens Rob Vermeulen, dirigent van onder meer koren in Nijmegen, Doetinchem en Wageningen en docent aan de conservatoria in Arnhem en Utrecht, valt het met de kloof tussen de afgestudeerden en 'het veld' wel mee: "Ik heb nu een paar studenten die ik straks best wel voor popkoren zie staan. Het werkelijke probleem is dat de opleiding niet populair is. Waarom? Omdat je van dirigeren alleen niet kunt leven. Vroeger was het heel normaal om tegelijkertijd twee opleidingen te doen, bijvoorbeeld zang en koordirectie. Tegenwoordig kan dat niet meer, de conservatoria vinden het te duur. Dan valt het op termijn weinig lucratieve dirigeren al snel af.''

Volgens Joop Schets is het verschil tussen de vraag naar en het aanbod van koordirigenten voor een deel ook de schuld van de koren zelf: "Be-sturen weten vaak niet wat voor dirigent ze precies willen. Ze zijn vaak al blij als ze er een aan de haak slaan die niet al te ver weg woont en op de vaste avond beschikbaar is. Na een half jaar blijkt er dan vaak geen chemie te zijn en moet er opeens weer een ander komen. Zo krijg je nooit rust in de sector.''

Ook directeur Jeroen Schrijner van amateur-muziekinstelling Unisono legt de verantwoordelijkheid deels bij de koren zelf. "Wat we veel zien, is dat in een dorp zowel het gemengde koor als het mannenkoor een zieltogend bestaan leidt. Dan zeg ik: onderzoek een fusie, probeer de boel gezamenlijk op de rails te krijgen. Met een nieuwe dirigent, met nieuw elan. Maar te vaak staat de traditie zo'n ontwikkeling in de weg.''

Net als het Gorinchemse instituut van Joop Schets probeert Unisono de kloof tussen beroepsopleiding en praktijk te overbruggen. Jaarlijks orga-niseert de instelling verschillende cursussen, waaronder de Kurt Thomas Cursus, een intensieve praktijkopleiding voor zowel beginnende als ge-vorderde koordirigenten. Ook heeft Unisono een Meerjarige Dirigenten-opleiding (MDO) in het pakket, onder meer gericht op koorzangers die het in zich hebben zich te laten scholen tot dirigent van een amateurkoor.

Directeur Schrijner: "Met name de MDO is succesvol. Jaarlijks studeren daar op conservatoriumniveau zo'n zeventig mensen af die, zo is uit onderzoek gebleken, terechtkomen bij gemiddeld twee amateurkoren. Een oplossing voor het probleem als geheel is het natuurlijk niet, maar het helpt wel mee.''

De komende jaren richt Unisono zich vooral op de sectoren waar de problemen het grootst zijn: de pop- en kinderkoren. Schrijner: "De popkoren schieten als paddenstoelen uit de grond, maar veel gespecialiseerde dirigenten zijn er niet. Daar moeten we onze programma's beter op afstemmen. En de betaling door kinderkoren is abominabel, dus die zijn oninteressant voor dirigenten. We gaan proberen die situatie te verbeteren door het opzetten van lokale steunpunten, in samenwerking dus met gemeenten.''


Door: Tom Ruijfrok
Uit: Nederlands Dagblad

 
      
 Zing Mee met het Leukste ZangFeest van Nederland!
     
 
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de index-pagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 
 
        
 

Repertoire en Meer ...

 
       
 
 
Multi Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
   
 
 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.
 
 
 
 
 

ZINGmagazine

 
     
   
     
  Veel van de artikelen die je hier leest komen uit ZINGmagazine, een tijdschrift voor iedereen die van zingen houdt. Van koorzangers en -zangeressen, tot duo en grootkoor, van smartlap tot oratorium; voor solisten op het podium en in de badkamer, maar ook voor dirigenten, zangdocenten.
Meer ...
 
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE