HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2018
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het ‘klassieke’ peuter-/ kleuterrepertoire remt de muzikale ontwikkeling. Muziek ontwikkelt zich net als taal. Reeds vóór de geboorte neemt een kind diverse geluiden waar, en raakt zo bekend met de luisterwereld om zich heen.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Kleuterliedjes? Alsof ze niets méér kunnen!

 
 
  Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het ‘klassieke’ peuter- /kleuter-repertoire remt de muzikale ontwikkeling. Muziek ontwikkelt zich net als taal. Reeds vóór de geboorte neemt een kind diverse geluiden waar, en raakt zo bekend met de luisterwereld om zich heen. Hoe zou de taalontwikkeling van deze kinde-ren verlopen als ze hoofdzakelijk te maken zouden krijgen met taalma-
    teriaal dat door 'deskundigen' als geschikt-voor-het-jonge-kind bestempeld zou zijn? Stel je voor dat kinderen uitsluitend verhaaltjes horen op het tekst-niveau van gangbare peuter/kleuterliedjes (als 'Visje, Visje' of 'Krokus-bolletje').

Betuttelend
Natuurlijk valt enigszins terecht op te merken dat taal (en muziek) ‘overal’ zijn en een kind dus altijd voldoende met ‘alle aspecten’ in aanraking komt. Maar dan blijft de vraag overeind staan: waarom maakt het muziekonderwijs aan peuters en kleuters altijd zo’n tragische vrije val naar een betuttelend suf niveau? Alsof zij niets méér zouden kunnen? Aanpassen aan de bele-vingswereld is natuurlijk prima, en uiteraard moet er respect zijn voor het fysieke ontwikkelingsniveau (een stem moet met beleid getraind worden, en forceren is nooit goed). Maar het huidige - nog steeds heel veel gebruikte - Nederlandse peuter-/kleuterrepetoire is echt wel heel karig, en in ieder geval weinig muzikaal. Als ik hoor hoe veel jonge kinderen hun favoriete liedjes van bijvoorbeeld K3 kunnen méézingen, en vaak nog heel verdienstelijk ook; dan is dat in ieder geval een aanwijzing dat deze kinderen véél meer in hun mars hebben, dan de zogenaamde ‘deskundigen’ denken.

Goed geschreven
Mijn oud-docent Schoolmuziek van het Rotterdams Conservatorium dhr. Jan van der Steen daagde ons destijds al uit met de stelling dat een ‘goed geschreven lied’ voor iedereen geschikt is (van heel jong tot oud) en ik ben het volledig met hem eens! Aan alle (muziek)docenten die regelmatig met jonge kinderen zingen de uitdaging eens een poosje af te stappen van het geijkte repertoire, en eens wat moeilijkere - maar vooral muzikalere - liedjes te gaan zingen. De kinderen zullen volgen, en het waarderen!


Door: Marius Diepenhorst, vakleerkracht muziek op 'Zing-es School' o.b.s. Kiezel & Kei in Bergambacht en muziekdocent bij 'Muziek Met Meester Marius'.
Meer






.

 
     
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de index-pagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 
 

 

 
 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
  
Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe artikelen. Heeft u zelf interessante leuke en/of verrassende artikelen over zingen - of heeft u daarvoor suggesties - en wilt u die delen met uw mede zing.nl'ers, laat het ons dan hier weten. Alvast bedankt!

 
 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.
 
 
     
 

Repertoire en Meer ...

 
      
 
 
Multi Mix Music biedt u een zeer uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
  
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE