|
|
onthouden, plannen, besluiten nemen, problemen oplossen,
gedrag regule-ren, enzovoorts. Ze vormen de beste
voorspeller van academische presta-ties, beter nog dan het
IQ. Variabelen
Eerder onderzoek had al uitgewezen dat er een verband
bestond tussen musiceren en het IQ van kinderen, maar dat
zou ook verklaard kunnen wor-den door andere variabelen. De
sociaaleconomische status is bij voorbeeld een voorspeller
van schoolse prestaties, maar voorspelt ook de mogelijk-heid
om muzieklessen te kunnen betalen. In het huidig onderzoek
werd gecontroleerd voor deze variabelen. De deelnemers aan
het onderzoek werden gematcht op IQ en sociaaleconomische
achtergrond (o.a. oplei-dingsniveau van de ouders en
gezinsinkomen). Uiteindelijk werden twee groepen kinderen en
2 groepen volwassenen met elkaar vergeleken die in veel
opzichten hetzelfde waren, behalve dat één groep veel
musiceerde en de andere heel weinig. De musicerende kinderen
waren tussen de 9 en 12 jaar oud, bespeelden al minstens 2
jaar een instrument en kregen regelmatig privélessen. De
volwassenen waren professionele musici.
MRI-scans
De onderzoekers maakten MRI-scans terwijl de proefpersonen
cognitieve tests uitvoerden. Daaruit beek dat de hersenen
van musicerende proefper-sonen actiever waren dan die van
niet-musicerende proefpersonen – voor-al in de gebieden die
samenhangen met de executieve functies. Bovendien
presteerden de musicerende groepen beter op de cognitieve
tests.
Therapeutische mogelijkheden
Als het zo is dat musiceren de executieve functies
verbetert, schept dat therapeutische mogelijkheden om bij
voorbeeld leerproblemen bij kinderen en cognitieve
achteruitgang bij ouderen tegen te gaan. Dit onderzoek geeft
echter nog geen uitsluitsel over de richting van het verband
tussen execu-tieve functies en musiceren. Het is ook
mogelijk dat mensen met betere executieve functies meer
aanleg hebben voor musiceren. Dat moet nog verder onderzocht
worden. Door: Chantal Caes
Uit:
Welingelichte Kringen |
|