HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2018
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
Als je mensen laat "belten" (klinkt heel hard en scherp, bijvoorbeeld Aretha Franklin) en je vraagt wat ze voelen in hun keel, dan krijg je heel verschillende antwoorden.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Beeldspraak

 
   
 
 

Foto: Majankafotografie

 

Als je mensen laat 'belten' (klinkt heel hard en scherp, bijvoorbeeld Aretha Franklin) en je vraagt wat ze voelen in hun keel, dan krijg je heel verschillen-de antwoorden. De één zal zeggen: het voelt heel open, de ander zal juist zeggen: het voelt alsof ik iets dichtknijp. Wie heeft gelijk? Het antwoord is: beiden! Niemand kan voorschrijven hoe jij iets voelt. Jammer genoeg wordt dat wel vaak gesuggereerd. Enkele voorbeelden: 'je moet de klank voelen tussen je ogen', of 'plaats de klank in je masker'. Wat te denken van: 'bij hoge tonen moet je het hoog denken, alsof het over je hoofd heen gaat'. Allemaal even prachtig. Alleen iedereen is anders en niet iedereen zal zich hier iets bij voor kunnen stellen. Als een dirigent of een zangdocent dus zo'n aanwijzing geeft en jij snapt maar niet wat hij/zij bedoelt (terwijl je braaf ja knikt), ligt het dus vooral NIET aan jou. Deze beeldspraak werkt dan dus gewoonweg niet bij jou.

Het vervelende van deze beeldspraak is dat het bij veel docenten hierbij op-houdt. Ze beschikken niet over meer instrumenten om bepaalde technische problemen aan te pakken. Hoe goed ook bedoeld, er zijn tegenwoordig goe-de methoden aanwezig die bepaalde problemen heel snel kunnen oplossen. Heel concreet op basis van wat er nu precies anatomisch gebeurt en op basis van akoestische informatie. Als een dirigent of zangdocent bekend is met deze nieuwe methoden, dan staat er niets in de weg om alsnog beeld-spraak te gebruiken. Deze beeldspraak moet echter worden aangeboden als optie: zegt het je niets, dan moet je het ook meteen weer vergeten. Iedereen voelt het immers anders.

Bovendien leren verschillende mensen ook op verschillende manieren:

  • auditief: voordoen-nadoen
  • visueel: schema's, tekeningen
  • motorisch: voelen
  • wetenschappelijk: anatomische uitleg
  • gevoel: beeldspraak

Er zijn dus verschillende wegen die naar Rome leiden en het gebruik van beeldspraak is er slechts één. Maar het is logisch dat men het hier vroeger bij liet, simpelweg omdat de wetenschappelijke informatie nog niet voorhan-den was om andere wegen te bewandelen.

Beeldspraak kan dus gebruikt worden als basis voor technische doelein-den. Als je technische problemen hebt overwonnen -op wat voor manier ook-, kan beeldspraak ook een hele goede leidraad zijn om stukken te inter-preteren. Maar dan is het doel dus compleet anders. Het is zowel voor de docent/dirigent als voor de zanger erg belangrijk om te weten waarvoor de beeldspraak wordt gebruikt. Beeldspraak: een handige tool, maar wel erg persoonlijk en subjectief.

Bron: Jeroen Manuhutu, Vocalcoach, zanger en publicist.

 
 Informatie, inschrijven en kaartverkoop
  
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de informatiepagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 
 
 
 
 

Repertoire en Meer ...

 
       
 
 
Multi Mix Music biedt u een uitgebrei-de collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...

 

   
      
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE