HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2017
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
Martin Agterberg aan het woord over het opnemen en selecteren van stemmen: 'Stemmen selecteer je op hun karakter. Een stem moet iets speciaals hebben. En wat is dan speciaal? De ingrediënten voor wat een stem uitzonderlijk maakt zijn ondefinieerbaar'.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Praten is Verkleind Zingen

 
 

In 2004 bestond Soundhouse te Schiedam 30 jaar. Twintig jaar daarvoor nam Martin Agterberg, toen gitarist en toetsenist, de studio over. Sound-house is gespecialiseerd in het maken van commercials.
 

Angela van Rijthoven laat Martin Agterberg aan het woord over het opne-men en selecteren van stemmen. “Stemmen selecteer je op hun karakter. Een stem moet iets speciaals hebben. En wat is dan speciaal? De ingre-diënten voor wat een stem uitzonderlijk maakt zijn ondefinieerbaar. Aan een zogenaamd mooie stem heb ik niks. Hele goede stemmen hebben vaak een afwijking. Ze zijn anders, en dus heel herkenbaar. Als zanger moet je je stempel ergens op kunnen drukken. Voor een commercial-spreker is dat vaak andersom. In mijn ogen is het killing als men je stem ‘wel aardig’ vind. Men kan je dan nog beter slecht vinden! ‘Wel aardig’ betekent meestal dat je niks bijzonders hebt in je stem. De spreker of zanger die voor mij komt werken moet de gave hebben om een boodschap over te brengen. Alsof hij of zij je vriend of vriendin, vader of moeder is. De stem moet zo zijn, dat de
luisteraar iets van je aanneemt. Daarvoor hoef je geen mooie of geschoolde stem te hebben, wel geloofwaardigheid. Persoonlijk denk ik dat je die
geloofwaardigheid niet kunt aanleren.

Aangeboren
Je hebt het of je hebt het niet, zangers en sprekers moeten een aangeboren gevoel voor ritme, timing, melodie en overtuigingskracht hebben. Je moet je goed kunnen inleven en over nogal wat fantasie beschikken. Er zijn veel sprekers die niet weten hoe ze op een subtiele manier een klemtoon kunnen maken, of een mooie melodielijn aan kunnen brengen in hun spreken. Mijn advies voor sprekers is dan ook altijd: Ga op zangles. Leer intervallen zingen, voel en hoor de verschillen in toonhoogte, ontwikkel je ritmegevoel en leer goed ademen. Het ligt zo dicht bij elkaar, spreken is verkleind zingen en zingen is vergroot spreken. Een zangstem is een muziekinstrument, met als extra bijkomstigheid dat het vaak ook een tekst voortbrengt. Een ander instrument spreekt ook een taal, maar die is meer associatief.

Soorten
Er zijn vele soorten commercials; een zogenaamde doorsnee-commercial bestaat niet. Je kunt al helemaal gek worden van één zinnetje. Elk woord, worden van één zinnetje. Elk woord, iedere zin kan op zó veel verschillende manieren gezegd worden, en de klemtoon bepaalt ook nog eens wat de bedoeling is van de reclame. Zeg je bijvoorbeeld: Je kunt nú abonnee worden van Vocalistenmagazine (zoals de commercial bedoeld is), dan is de boodschap duidelijk. Leg je de klemtoon echter op ' Vocalistenmagazine' dan springt alleen dat woord eruit, en niet zozeer het feit dat je je nu kunt abonneren. Leg de klemtoon op 'kunt' en het impliceert dat het niet echt aan te raden is een abonnement te nemen. Je moet de commercial zo inspreken als 'ie bedoeld is, en overtuigend.

Gemak
Je moet vooral goed kunnen coachen, mensen op hun gemak kunnen stel-len. Dat begint al bij binnenkomst, eerst effe een bakkie doen en wat kletsen. Bijna alle zangers/sprekers komen hier binnen met keelpijn, heesheid, aller-gische reacties die op de stem slaan... Zo dekken ze zich in, als het ware. Mocht het niet goed gaan, dan lag het aan de stem die niet optimaal was. Als coach is het ook belangrijk dat je kunt aangeven wat je eventueel mist in een opname. Alleen maar roepen 'Ja, dat was lekker, doen we nog een keer', schiet natuurlijk niet op. Soms mis je een lach in de stem, of juist een snik. Met een paar aanwijzingen van mijn kant moet de volgende take dan goed zijn, en meestal is dat ook zo. Ik sta ook open voor inbreng van de zanger/spreker, laat ze meedenken. Ik kan hun ideeën niet altijd gebruiken, maar je creëert wel een nauwe samenwerking op die manier. In mijn studio staat de microfoon altijd open in de regiekamer. Zo kan degene in de opna-meruimte een eventueel gesprek in de regiekamer volgen. Dit om te voor-komen dat de zanger/spreker denkt dat wij in de regiekamer om hem of haar lachen, terwijl er gewoon een mop verteld wordt.

Take
De kunst van het opnemen is dat je de energie goed oppakt. Ik wéét meestal of iets de take is, hoewel een zanger over dezelfde take kan denken dat dat éne nootje nou nèt niet helemaal lekker was. Ik stuur van tevoren nooit de tekst of de melodie toe omdat ik bang ben dat het anders te ingestudeerd gaat klinken. Een commercial moet onbevangen en spontaan klinken. Als dát overkomt, en het is goed gezongen of gesproken, dan is het voor mij goed. Realiseer je dat het onnatuurlijk is om in een studio voor een microfoon te moeten spreken of zingen. Je kunt je nauwelijks bewegen omdat je goed in de microfoon moet richten en je mist feedback van een publiek of mede-muzikanten. En als je dan toch enthousiast kunt klinken... ik vind het knap!”
 
Door: Angela van Rijthoven
 

 
      
 Echt iedereen kan meezingen. Meer …
     
 
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de index-pagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
 
Heeft u zelf interessante artikelen geschreven over zingen of kent u artikelen over zingen die u voor deze rubriek wilt aanmelden, laat het ons dan hier weten!
 
 
        
 

Repertoire en Meer ...

 
       
 
 
Multi Mix Music biedt u een uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
   
 
 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.
  
 
      
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE