HOME  |  WEGWIJZER   |   CONTACT   |   MIJN GEGEVENS   |   ZOEKEN

INLOGGEN   |   WORD GRATIS LID!

  • SuperVoices 2017
  • VoicEmail
 
 
   
       
 

   HOTLINKS

VOCAL PLAZA! - LEESTAFEL

 
'Met alleen mooi zingen komt een koor niet meer weg. Je moet ook aandacht besteden aan hoe je op het podium staat, wat je daar doet en hoe je eruit ziet. We zijn als publiek ook op koorgebied meer verwende consumenten geworden.’

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Zing mee met SuperVoices
ZinGdex
Zing.nl LedenService
Vocale abonnementen
Koorarrangementen
   

Koorregie: Vertel je Verhaal aan het Publiek

 
       
    'Met alleen mooi zingen komt een koor niet meer weg. Je moet ook aandacht besteden aan hoe je op het podium staat, wat je daar doet en hoe je eruit ziet. We zijn als publiek ook op koorgebied meer verwende consumenten ge-worden.’ Aan het woord is Meta Stevens. Ze geeft workshops Podium-presentatie & performance aan zangers en vocal groups, begeleidt koren bij het ensceneren van hun repertoire en regisseert muziektheatervoorstellin-gen. ‘Er zijn koren die meer willen dan alleen zingen, maar niet weten hoe ze
 
 
     
       
  dat aan moeten pakken. Of ze doen al iets aan koorregie, maar lopen daarin vast. Ze vragen mij dan voor een workshop podiumpresentatie of het re-gisseren van een voorstelling. Er is een verschil tussen podiumpresentatie en regie. Bij podiumpresentatie werk ik aan de uitstraling van een koor. Er wordt vaak hard gewerkt aan zangtechnische aspecten, maar het besef van wat je zingt wordt nogal eens overgeslagen. Dat kun je doen zonder meteen allerlei toestanden uit de kast te halen. Ik werk veel met verbeelding: ‘Stel je voor dat je op het strand staat en uitkijkt over zee’. Dat doet iets met de uitstraling van het koor. Maar met regie doe je meer dan dat. Regie is het in scène zetten van een lied of van een heel concert. Dat voegt een extra dimensie toe. Je geeft een nieuwe betekenis aan het muziekstuk, je schept een kader, een context. Regie kan het koor laten uitstijgen boven alleen maar zingen. Je wordt een vertolker van het lied, een performer die een verhaal overbrengt op het publiek.

Inleven
Voor je een nummer gaat zetten, kun je je als regisseur een aantal vragen stellen. Kort samengevat: waar gaat het nummer over en wat moet er overkomen bij het publiek: de inhoud van het lied, de sfeer, een bepaalde emotie? Welke kooropstelling past daarbij en welke bewegingen? Welke kant kunnen de zangers opkijken en welke intentie leggen ze in hun blik? Een goede regie helpt de koorzanger om zich meer in te leven in een lied en dat helpt weer om een muziekstuk beter tot z’n recht te laten komen. Een simpel voorbeeld. Als het koor een lied zingt over eenzaamheid, kan ik voor een gespikkelde opstelling kiezen, de zangers staan dan verdeeld over het podium. Als zanger voel je je meer alleen staan en dat helpt bij het over-

  brengen van het gevoel van het lied. Bij een vrolijk, gezellig nummer kun je de koorleden in groepjes laten staan en ze contact laten hebben met elkaar en met het publiek. Dat versterkt het gezellige gevoel. Ik hoor vaak van koorzangers dat een lied makkelijker zingt als ze in een passende op-
    stelling staan. Ze leven zich automatisch meer in. Een goede regie helpt de koorklank enorm. Je bent als zanger bezig met het verhaal overbrengen en niet met de noten, en dan zing je beter.

Wapperen

Er zijn allerlei opstellingen mogelijk (zie hiernaast onder Tips), ook voor klassieke koren. Een koor kan zich bijvoorbeeld eens rond het publiek opstellen. Dat geeft een mooi klankeffect, alsof je als publiek middenin de muziek zit. Al zingend van achter uit de zaal naar voren komen lopen kan een mooi effect geven. Ik gebruik regie vaak om de structuur van een muziekstuk te verhelderen. Dubbelkoren kun je prachtig tegenover elkaar zetten. Je kunt een stuk indelen in verschillende delen en lijnen en die markeren met een beweging of een verandering in opstelling. Bij een modulatie in een pop-nummer laat ik het koor bijvoorbeeld een stap naar voren zetten om de intensiteit van die modulatie te versterken. Tekst markeren kun je ook doen, maar als je de letterlijke betekenis van de woorden gaat illustreren werk je op een plat niveau. Ik had in een workshop een keer een koor dat zong over een Hot Samba Night en met de handen wapperde omdat het zo hot was. Als je echt een hot night wilt laten zien, moet je gewaagder dingen doen dan wapperen.
 
Bonbondoos

Meestal heeft een koor al een bepaald repertoire liggen en daar moet je dan als regisseur een thema bij zoeken. Fijner is natuurlijk andersom: je hebt een thema en gaat daar nummers bij zoeken. Met het Utrechtse studentenkoor Dekoor maakten we een keer een reis door de tijd, beginnend bij The Flint-stones en eindigend met A Brand New Day. Vrouwenkoor Divina had een verhaallijn over het leven van een vrouw: verliefd, gelukkig, verlaten en na veel tranen weer een nieuwe liefde. Bij elke fase hoorde een nummer en het geheel speelde zich af rond een grote bonbondoos. Met het koor Prove it ben ik nu bezig met een programma dat zich afspeelt in een café. De liedjes geven een inkijkje in de levens van de mensen die daar zijn. Ook met een klassiek koor kun je muziektheater maken. Met Theaterkoor Bonton heb ik op muziek van Händel de Val van de Vredenborch gedaan, naar een verhaal van Thea
 
Beckman. De opening was de Beeldenstorm: het koor kwam met veel kabaal van achter uit de zaal rennen. Händels muziek is natuurlijk uit een andere tijd, dus we zijn heel vrij omgegaan met het materiaal. Ik weet niet of dat mag van de mu-ziekpolitie, maar het werkte wel.  
    Buigen
De overgang tussen nummers is onderdeel van de voorstelling. Niets is zo funest als een donkerslag, het licht even uitzetten en intussen ergens anders gaan staan. Dat doorbreekt de spanningsboog. Niet doen dus. En wat dacht je van de opkomst en afgang? Ook die horen bij een optreden. Zodra de eerste persoon een stap op het toneel zet, ben je begonnen en pas als de laatste weg is, is het afgelopen. Komen we tegelijk op of druppelsgewijs, komen we snel op of nemen we de tijd, kijken we het publiek aan of niet. Je kunt elke opkomst kiezen die je wilt, als je je maar realiseert dat je daarmee de toon van je optreden zet. In workshops krijg ik vaak de vraag of we het buigen ook kunnen oefenen. Het buigen is voor veel groepen een moeilijk moment. Je kunt ervoor kiezen om en alles precies af te spreken: op dit en dat moment buigen we, en we houden handen vast of niet vast en we gaan zo en zo diep. Maar waar het eigenlijk om gaat is dat je je aandacht op het publiek richt en het publiek ècht bedankt. Het applaus is hét moment van contact.

Koorregie kost tijd. Sommige mensen willen gewoon zingen en geen gedoe erbij. Achteraf zien ze er meestal wel het nut van in. Helemaal als er na een optreden reacties komen als ‘Hé, het was veel beter dan de vorige keer’. Een goede presentatie kost tijd en energie, maar het levert enorm veel op, zowel voor de zangers als voor het publiek.’

Meta Stevens (1972) deed de opleiding voor dramadocent aan de HKU en werkt als (koor)regisseur. Ze regisseerde muziektheatervoorstellingen van o.m. Dekoor, Divina, Leeuwenhart, Tell mama we’re late en Prove it. Daar-naast geeft ze workshops podiumpresentatie aan zangers en vocal groups en begeleidt koren bij het ensceneren van hun repertoire.

Bron: Zing Magazine
 
 
 
     
 

ZINGmagazine

 
     
   
     
 
Veel van de artikelen die je hier leest komen uit ZINGmagazine, een tijdschrift voor iedereen die van zingen houdt. Van koorzangers en -zangeressen, tot duo en grootkoor, van smartlap tot oratorium; voor solisten op het podium en in de badkamer, maar ook voor dirigenten, zangdocenten.
Meer ...
 
    
 
 
 

Artikelen Zoeken

 
 
De artikelen zijn gerangschikt onder een aantal rubrieken. Die rubrieken vindt u in het menu en op de index-pagina.
 
U kunt  ook op trefwoord zoeken. Hieronder kunt u de artikelen doorzoeken op één of meerdere trefwoorden. Scheid trefwoorden met een spatie!
 
 

 

 

 
 

Artikelen Aanmelden

 
 
  
Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe artikelen. Heeft u zelf interessante leuke en/of verrassende artikelen over zingen - of heeft u daarvoor suggesties - en wilt u die delen met uw mede zing.nl'ers, laat het ons dan hier weten. Alvast bedankt!

 
 
 

VoicEmail

 
 
 
Op de hoogte blijven van het laatste vocale nieuws? Neem hier geheel vrijblijvend een gratis abonnement op VoicEmail, de e-mail nieuwsbrief voor Zingend Nederland.
 
 
     
 

Repertoire en Meer ...

 
      
 
 
Multi Mix Music biedt u een zeer uitgebreide collectie aan eigentijds en klassiek repertoire. Maar u kunt ook bij ons terecht voor Tipboeken, CD-consultancy en nog veel meer ...
  
  ©  Niets uit deze site mag zonder toestemming worden gekopieerd
© ZING.NL -

TERUG NAAR PAGINA-TOP   |   PRINT PAGINA

Design: IMAE INFORMATIE INNOVATIE